On Origen’s doctrine of the “restoration of all things” / Περί της ωριγένιας θεωρίας περί της «αποκατάστασης των πάντων»

Theofylaktos here [in his commentary on the parable of the rich man and Lazarus] takes the opportunity to take action against the theory of Origen concerning the restoration of all things. The remark of Abraham that there can be no communication between the two worlds negates the assertion of Origen that hell will end sometime “when sinners will be united with the righteous and with God and so God will be all for all’. Therefore, the gap [of the parable] not only states the difference but also the unchangeable nature of it.

Athanasios Despotis, The parable of the rich man and Lazarus, page 359.

***

Ο Θεοφύλακτος στο σημείο αυτό [κατά το σχολιασμό του της παραβολής του πλουσίου και του Λαζάρου] δράττεται της ευκαιρίας να στραφεί κατά της θεωρίας του Ωριγένους περί της αποκατάστασης των πάντων. Η επισήμανση εκ μέρους του Αβραάμ ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρξει επικοινωνία μεταξύ των δύο κόσμων αναιρεί τον ισχυρισμό του Ωριγένους ότι θα λάβει τέλος κάποια στιγμή η κόλαση «ότε οι αμαρτωλοί ενωθήσονται τοις δικαίοις και τω Θεώ και ούτως τα πάντα εν πάσι γένηται ο Θεός». Επομένως, το χάσμα [της εν λόγω παραβολής] δε δηλώνει μόνο τη διαφορά αλλά και το αμετάβλητο αυτής.

Αθανάσιος Δεσπότης, Η παραβολή του πλούσιου και του Λάζαρου, σελ 359.

Advertisements

14 thoughts on “On Origen’s doctrine of the “restoration of all things” / Περί της ωριγένιας θεωρίας περί της «αποκατάστασης των πάντων»

  1. Μεταξύ ποιων δύο κόσμων; Του παραδείσου και της κόλασης ή του κτιστού κόσμου και της ακτίστου πραγματικότητος;

  2. Ο Αβραάμ που αναφέρει ότι δεν υπάρχει επικοινωνία μεταξύ αυτών των δύο;

  3. «Η επισήμανση εκ μέρους του Αβραάμ ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρξει επικοινωνία μεταξύ των δύο κόσμων αναιρεί τον ισχυρισμό του Ωριγένους ότι θα λάβει τέλος κάποια στιγμή η κόλαση»

    Σε ποιο σημείο της Παλαιάς Διαθήκης αναφέρει αυτό ο Αβραάμ;

  4. Δεν αναφέρει τίποτα σχετικό το συγκεκριμένο χωρίο περί δυνατότητα επικοινωνίας ή μη επικοινωνίας μεταξύ παραδείσου και κόλασης.

  5. Το λέει στο Λουκ. 19, 26

    «καὶ ἐπὶ πᾶσι τούτοις μεταξὺ ἡμῶν καὶ ὑμῶν χάσμα μέγα ἐστήρικται, ὅπως οἱ θέλοντες διαβῆναι ἔνθεν πρὸς ὑμᾶς μὴ δύνωνται, μηδὲ οἱ ἐκεῖθεν πρὸς ἡμᾶς διαπερῶσιν».

    Μάλιστα.

    Πάντως σαν άποψη, η του Ωριγένους, δε μου φαίνεται εντελώς απορριπτέα. Ελπιδοφόρα θα την χαρακτήριζα.

      • Πολύ παρεξηγημένος ο Ωριγένης. Βοήθησε πολύ στην εδραίωση της Εκκλησίας στα ανώτερα στρώματα κατά τον 3ο αιώνα μ.Χ. , ενώ μετέστρεφε πολλούς αιρετικούς στην ορθοδοξία.

      • Γενικά πιθανως. Από εμένα όχι. Εκεί που είναι σωστός του αποδίδω τα εύσημα. Πράγματι έκανε τεραστια εργασία. Ωστόσο, δεν απέφυγε την εκτροπή σε κάποια σημεία.

  6. Ναι συμφωνώ και εγώ, ότι σε πολλά σημεία των έργων του χρησιμοποιούσε παραπάνω από ότι έπρεπε φιλοσοφικές ιδέες. Αλλά δε μπορώ να ακυρώσω έτσι απλά τις μάχες που έδωσε για το Χριστιανισμό, όπως και τον ασκητικότατο βίο του.

Σχολιάστε

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s